Stress doordat je samen woont en werkt? Zo voorkom je ruzie!

Stress doordat je samen woont en werkt? Zo voorkom je ruzie!

Onzekere tijden. Samen wonen én werken. Je zou voor minder stress krijgen. Hoe voorkom je dat zeuren over rondslingerende sokken escaleert tot een hoogoplopende ruzie? Hier is alvast één tip: toon begrip, erken de ander zijn emotie. En dat doe je simpelweg door de ander te herhalen. Hoe je dat aanpakt, leggen we uit in dit artikel.

 

“Begrip tonen? Werkt niet!”

“Begrip tonen voor het feit dat iemand het moeilijk heeft. Zo ga je om met mensen die zagen en klagen” Als mijn colle Bart en ik trainingen geven rond het voorkomen van agressie hoor ik het de deelnemers graag zeggen. Ze vinden het de logica zelf. “Maar”, zo voegen ze eraan toe: “dat werkt niet altijd. Vaak luisteren ze niet of worden ze nog bozer.”

En dat klopt want begrip opbrengen doe je niet (alleen) door te zeggen dat je de situatie begrijpt. Wat werkt beter? Dat is in de ander zijn schoenen gaan staan door samen te vatten wat die zegt. Deze techniek werkt niet alleen bij ontevreden klanten of misnoegde medewerkers. Ook thuis levert het goud op.

Een voorbeeld: Je partner laat zijn sokken slingeren op de slaapkamervloer. Dat is nu al elke dag van de week zo en telkens ruim jij ze op. Je werkt momenteel op de slaapkamer en je hebt graag dat die netjes is. Jij reageert erop en het gesprek verloopt zo:

 

Die dag bij het ontbijt …

Jij: ”Schat, vanochtend liet je je sokken liggen in de slaapkamer, dat is niet de eerste keer. Je doet het haast elke dag. We hebben het erover gehad dat ik beter werk in een opgeruimde omgeving. Ik wil dat je in het vervolg de sokken in de wasmand stopt.”

Partner:“Waar slaat dat nu op, alsof jij nooit iets laat rondslingeren!’

Jij: ‘Ik doet dat zelden. Bovendien gaat het nu niet over mij, maar over jou. Ik zie dat je elke dag je sokken laat slingeren.’

Partner: ‘Goed, dan laat jij nooit sokken liggen. Maar jij belt wel elke avond een uur met je moeder, in de living en precies op het tijdstip dat ik mijn e-mails wil checken, daar zeg ik ook nooit iets van. Als jij gaat zagen over de sokken, kunnen we het dan daar ook even over hebben?’

In geen tijd is het ruzie. Er komt geen geweer aan te pas maar er is wel degelijk venijn. Als je blijft zenden, kom je er niet uit:

Jij: Schat, wordt nu eens rustig ja, ik wil gewoon bespreken hoe we dit kunnen oplossen. We hoeven toch geen ruzie te maken?”

Partner (stemvolume gaat de hoogte in): “Ik maak geen ruzie! Jij begint me hier te beschuldigen.”

Herkenbaar?

Van discussie naar gesprek

Hoe maak je van bovenstaande discussie een dialoog? Antwoord: door op jouw manier samen te vatten wat je partner zei. Zo beseft hij dat je echt luisterde. Dat kan je op drie manieren doen: op de inhoud, op de emotie en op jouw gedachten.

Jij: “Dus jij zegt dat je het niet fijn vindt dat ik ’s avonds met mijn moeder bel in de living omdat je je niet kan concentreren op je e-mails.” (inhoud) “Het zit je precies wel hoog hé?” (emotie) “Je knijpt een oogje dicht als ik met mijn moeder bel, en nu begin ik over sokken. Is dat wat  je denkt?” (gedachten)

De kans is groot dat je telkens een “ja” krijgt, je partner ietsje rustiger wordt en jullie samen naar een oplossing kunnen zoeken. Hij hoort en voelt nu dat je luistert en hem alvast begrijpt.

Wat is het geheim? Je veert mee. In een gesprek heb je twee componenten: een rationele (de inhoud) en een emotionele. Pas als je iemand zijn gevoelens erkent, zakt de emotie. Zolang iemand emotioneel is, heeft hij geen oren naar een rationele uitleg, voorstel of oplossing. Hij heeft een tunnelvisie en hoort en ziet werkelijkheid niet zoals die is. Pas als hij zelf rustig is, gaan zijn ogen en oren terug open.

 

Conclusie:

Toon dus dat je luistert en begrip hebt voor de ander zijn situatie door simpelweg (in jouw woorden) te herhalen wat de ander gezegd heeft. Kun je je voorstellen dat je meteen echt contact hebt als het lukt zó te reageren? De ander zal verrast zijn dat je hem/haar zo goed begrijpt. Dicht bij de ander, je eigen boodschap even aan de kant geschoven.

Wil jij leren hoe je moeilijke gesprekken op de werkvloer aanpakt, contacteer Ilse en Bart via info@balklein.be of neem deel aan één van onze events.

No Comments

Post A Comment